Great Sea Skyloft Hyrule Field



HUOM! Sivusto sisältää paljon merkitsemättömiä spoilereita! Pelien esittelysivut ja arvostelut ovat kuitenkin kohtuullisen spoiler-vapaita.


Zelda.arkku.net 2006-2012

Ylläpito

The Legend of Zelda -sarjan aikajana (2011): Osa 5 - Aikajanan ongelmalapset

Tämän artikkelisarjan neljässä aikaisemmassa osassa olemme koonneet miltei koko The Legend of Zeldan aikajanan. Käsittelemättä on enää itse peleistä vain Link’s Awakening ja Majora’s Mask. Lisäksi syvennymme syihin aikajanan olemassaolon puolesta, ja sitä vastaan.

Herää pahvi!

Nimestään huolimatta Link’s Awakening sijoittuu haaksirikkoutuneen Linkin uneen. Periaatteessa Link’s Awakening voi sijoittua minkä tahansa sarjan pelin jälkeen, mutta muutama seikka asetteisi sen ennen kaikkea A Link to the Pastin jatko-osaksi. Paitsi että ennen Link’s Awakeningia sarjan peleistä ilmestyi vain The Legend of Zelda, The Adventure of Link ja A Link to the Past, ja pelin ohjekirjanen ja virallinen kuvitus viittaisivat vahvasti A Link to the Pastiin, pelissä on myös joitain A Link to the Past -viittauksia, muun muassa kaksi pelin viimeisen taistelun vaiheista.

Periaatteessa peli sopisi myös Oracle-kaksikon, Oracle of Seasonsin ja Oracle of Agesin, perään, mutta toisaalta Link’s Awakeningissa ei ole yhtään Oracle-viittausta (mille tärkein syy lienee Oracle-sarjan ilmestyminen vuosikaupalla Link’s Awakeningin jälkeen). Toisaalta laivateema viittaisi The Wind Wakeriin jatko-osineen, mutta toisaalta Uuden Hyrulen hässäkkä ja virallinen kuvitus eivät. Virallinen kuvitus ja tarinat sulkevat pitkälti pois myös Twilight Princessin ja Four Sword -trilogian (The Minish Cap, Four Swords ja Four Swords Adventures). Ocarina of Timen jatko-osa puolestaan on Majora’s Mask.

Aikajana haarautuu, mutta missä?

Kuten on todettu Jossain Ocarina of Timen ja The Wind Wakerin/Twilight Princessin välimaastossa tapahtuu jotain minkä vuoksi aikajana haarautuu kahteen osaan. Alunperin olin sitä mieltä, että Majora’s Maskilla ei ollut tämän haarautumisen kannalta mitään tekemistä, mutta nyt huomaan olleeni väärässä. Majora’s Mask sijoittuu toiselle aikajanan haaroista. Eiji Anouma antoi 2007 lausunnon, jossa vahvisti haarautuvan aikajanan teorian oikeaksi.

Hero of Timeen vittaa Twilight Princessisä lähinnä Hero’s Bow, Hero’s Tunic, ja Hero’s Shade. Tarinallisesti koko hänen olemassaolonsa on kuitenkin pyyhitty pois. Gnondorf vangitaan tämän yrittäessä saada Triforcea käsiinsä tai vaihtoehtoisesti sen jälkeen kun hän on saanut sen hajalle, mutta joka tapauksessa ennen kuin hän saa aikaan todellista tuhoa, eikä Ganondorf tunnista Master Swordia sellaisen nähdessään. Hero of Time, palattuaan lapsuuteensa Ganondorfin kukistamisen jälkeen palasi varoittamaan Ganondorfin aikeista, ja lähti etsimään kadonnutta keijuystäväänsä Navia, mistä seurasi Majora’s Mask.

Puolesta

Zeldojen aikajana on muotoutunut sarjan toisesta osasta lähtien ja pysynyt pitkälti samana koko sarjan 25-vuotisen taipaleen ajan. Ainoa varsinainen muutos tapahtui, kun huomattiin, että Shigeru Miyamoton Nintendo Powerille antamassa haastattelussa oli virhe, ilmeisesti kääntäjien toimesta, koska pelien järjestys kääntämättömässä versiossa on aivan toinen: A Link to the Past joutunut väärälle puolelle The Legend of Zelda & The Adventure of Link -kaksikkoa. Lisäksi miltei jokainen sarjan peleistä on julkisuudessa sijoitettu jossain suhteissa muihin sarjan peleihin.

Ja vastaan

Zeldojen tarinallista sekalaisuutta on käytetty paljon perusteena väitteille, joiden mukaan mitään aikajanaa ei ole olemassakaan. Lisäksi juuri ne pelit joiden sijoittuminen aikajanalle on kyseenalainen, kuten A Link to the Past tai Twilight Princess on sijoitettu vain ”Ocarina of Timen jälkeen”. Myös niin sanottu Occamin partaveitsi -teoria (yhtä hyvistä selityksistä tulee valita yksinkertaisin) tukee sitä väittämää, että aikajanaa ei ole.

Tämän artikkelisarjan lopullinen ja vihoviimeinen päätelmä tiivistyy siis seuraavaan muotoon: