Great Sea Skyloft Hyrule Field



HUOM! Sivusto sisältää paljon merkitsemättömiä spoilereita! Pelien esittelysivut ja arvostelut ovat kuitenkin kohtuullisen spoiler-vapaita.


Zelda.arkku.net 2006-2012

Ylläpito

The Legend of Zelda -sarjan aikajana (2011): Osa 4 - Missä hattu?

Oikeissa oloissa The Legend of Zelda: The Minish Cap olisi voinut olla itsenäinen pelinsä. Juonellisia yhteyksiä muihin sarjan peleihin ovat lähinnä Four Sword, Vaati ja miltei kaikki tutut maanmerkit menettänyt Hyrule. Peli kertoo Four Swordin ja Vaatin syntytarinan, ja on näin lähtemättömästi kosketuksissa Four Swordseihin (Four Swords ja Four Swords Adventures), ja sijoittuu ennen niitä. Eräät aikajanateoreetikot ovat menneet jopa niinkin pitkälle, että ovat väittäneet, että The Minish Cap olisi aikajanan ensimmäinen peli, mutta perusteet sekä puolesta että vastaan rakentuvat lähinnä todistusaineiston puutteelle.

Näitä tahoja ei suinkaan voi tästä syyttää, varsinkin kun tämä artikkeli tuskin tulee olemaan poikkeus. The Minish Cap tarjoaa aikajanateoreetikolle itsessään hyvin vähän tarttumapintaa. Kaikeksi onneksi se ei ole kuitenkaan täysin erillinen muista Zeldoista, vaan sen paikka on määriteltävissä Four Swords Adventuresin avulla. Tässä artikkelisarjassa esitetyn todistusaineiston valossa The Minish Cap sijoittuisi siis joko Twilight Princessin haaralle ennen A Link to the Pastia, tai sitten ennen aikajanojen haarautumista. En kuitenkaan poissulje mahdollisuutta että The Minish Cap sijoittuisi The Wind Wakerin haaraan.

Kaiken kaikkiaan lienee mahdotonta välttää kannanottoa Game Developers Conferencessa nähtyyn Skyward Swordin traileriin, ja oletuksen tekemistä pelin tarinasta jo ennen sen julkaisua. Mikäli olen väärässä tulen kirjoittamaan oikaisun mahdollisuuksien mukaan.

Vaati vaatii Vaatilta vaatimista Vaatina

The Minish Capin tarina keskittyy Vaatin epäonnisen maailmanvalloitusyrityksen ympärille. Vaati-niminen nuori Minish lainaa mestarinsa Ezlon toiveita toteuttavaa hattua saadakseen itselleen mahtavat taikavoimat, ja pyrkii saamaan hallintaansa Minishien muinoin ihmisille antaman Light Forcen. Pelin lopussa Vaati mitä ilmeisemmin sinetöidään Four Swordiin, koskapa Vaati Four Swordsin alussa sieltä vapautuu. Näin ollen on Vaatin liittyminen Skyward Swordiin varsin epätodennäköistä, koska Skyward Swordin tarina ei näillä näkymin mitenkään liity Four Swordiin, mistä saamme jälleen yhden paikan jonne peli ei todennäköisesti sijoitu.

The Minish Capin tarinassa on muitakin seikkoja, jotka auttavat sulkemaan joitain vaihtoehtoja pois. Hyrulen populaation leijonanosa muodostuu ihmisistä, eikä Hylianeista, jotka olivat Hyrulen päärotu vielä Ocarina of Timen aikoihin. Sama pätee myös pelin taustatarinaan. Muun muassa Hyrule Castlen arkkitehtuurista näkyy, että Zeldojen mytologiasta ainakin Triforce on tuttu. Hyrule on valtiona ollut olemassa riittävän pitkään tuottaakseen ainakin yhden muinaisen kuninkaan, kun taas Ocarina of Timessa, valtio oli melko uusi. Lisäksi Skyward Swordin on sanottu olevan kronologisesti ensimmäinen Zelda. The Minish Cap siis sijoittunee kohtalaisella varmudella jommallekummalle aikajanan haaroista.

“Ei ole täällä mitään pysyvää”

Hyrulen maantiede on aina ollut siitä mielenkiintoista, että maamerkeillä tuntuu olevan joitain ongelmia pysyä paikoillaan, joten maantieteellisiin syihin vetoaminen on aikajanateorioissa yleensä yhtä tyhjän kanssa. Jotakin käyttöä silläkin kuitenkin on. Lähin vastine The Minish Capin kartalle on A Link to the Pastin ja Four Swords Adventuresin vastaava. Totta, näissä kolmessa on eroavaisuutensa, mutta niillä on sentään kaksi samassa paikassa sijaitsevaa maamerkkiä, Hyrule Castle ja Lake Hylia, mikä on enemmän kuin millään muulla sarjan pelillä verrattaessa The Minish Capiin. Lisäksi Lake Hylian pohjoispuolella sijaitsevat kalliot ovat kaikissa kolmessa pelissä samanlaiset, ja alue jolla Death Mountain ja Lost Woods sijaitsisivat jää The Minish Capissä kartan ulkopuolelle.

The Wind Waker -linjalle sijoittuminen taas katkeaa siihen, ettei peli yksinkertaisesti mahdu juuri muualle kuin Ocarina of Timen ja The Wind Wakerin väliin. Spirit Tracksin uusi Hyrule on erittäin erilainen The Minish Capin vastaavaan verrattuna. The Wind Wakerin ja Phantom Hourglassin paikoille sijoittumisessa on se ongelma, että Spirit Tracksin Hyrule on kutakuinkin samanlainen jo tuolloin, ja muu maailma on valtamerta. Sama ongelma vaivaa myös The Minish Capin sijoittamista ennen Twilight Princessiä. Kartta on varsin erilainen ilman syytä.

Siispä enemmänkin todistusaineiston puutteesta kuin todistusaineiston vuoksi: