Great Sea Skyloft Hyrule Field



HUOM! Sivusto sisältää paljon merkitsemättömiä spoilereita! Pelien esittelysivut ja arvostelut ovat kuitenkin kohtuullisen spoiler-vapaita.


Zelda.arkku.net 2006-2012

Ylläpito

The Legend of Zelda -sarjan aikajana (2011): Osa 3 - Se kuuluu sittenkin!

Four Sword -saaga – The Minish Cap, Four Swords ja Four Swords Adventures – ovat epäilemättä sarjan peleistä hankalimmat sijoittaa aikajanalle jo silkan tarttumapinnan puutteen vuoksi. Ainoa tarinallinen elementti joka sarjan kaikilla peleillä on sarjan muiden pelien kanssa on Hyrule. Olisinkin miltei taipuvainen kuittaamaan kolmikon jonnekin päin aikajanaa sijoittuvana itsenäisenä tarinanaan, jollei Four Swords Adventures liittäisi itseään, ja sitä kautta koko sarjaa pelien pääsarjaan loppuvastuksellaan Ganonilla, ja tarinallaan.

Wanhan Ciqanaaman uudet kujeet

Hyvä on! Minä tunnustan! Jätin tarkoituksella tämän puolen Ganonista käsittelemättä ensimmäisessä artikkelissa. Toisaalta tämä olisi jättänyt käsittelemättä kaksi muuta Four Sword -peliä, joten olisin joutunut kirjoittamaan tämän artikkelin joka tapauksessa.

Suurin ongelma Ocarina of Timen ja A Link to the Pastin välillä on A Link to the Pastin taustatarina, joka toisaalta sisältää paljon suoranaisia ristiriitoja Ocarina of Timen tarinaan nähden. A Link to the Pastin (SNES-version) ohjekirjan mukaan Ganon, käväistyään Sacred Realmissa hakemassa voimaa, alkoi kokoamaan joukkojaan, ja Hyrulessa alkoi maailmanlopun meininki. Tämän seurauksena Hyrulen kuningas komensi Seitsemän Viisasta Miestä (the Seven Wise Men, muutettu GBA versiossa alkuperäisversiota paremmin vastaavaan muotoon the Seven Sages.) sinetöimän Sacred Realmin sisäänkäynnin. Peläten että Ganonin voimat olisivat lähtöisin Triforcesta Hylianit takoivat the Master Swordin, mutta eivät löytäneet ketään joka pystyisi sitä käyttämään. Sillä aikaa Ganonin armeija hyökkäsi Hyruleen. Seurasi taistelu Ganonin armeijan ja Hylian ritareiden (Hylian Knights tai Knight of Hyrule) välillä joka lopulta päättyi siihen, että Seitsemän Viisasta Miestä sinetöi sisäänkäynnin Sacred Realmiin.

Minkälainen vastaava tilanne oli Ocarinassa? Sankari löytyi, Master Sword on paljon vanhempaa perua, Kuningas on kuollut. Master Swordin sanotaan olleen alunperin Kuuden Muinaisen Tietäjän (Six Ancient Sages) luomus. Syyksi on ehdotettu Ocarina of Timen aikamatkailua, mutta tämä ei selitä sitä että alkuperäisten tietäjien määrä kasvaa yhtäkkiä yhdellä, varsinkin kun sekä Twilight Princessissä että The Wind Wakerissa Seitsemättä tietäjää, Prinsessa Zeldaa ei tunnuta laskettavan varsinaiseksi tietäjäksi.

Retconni vai eikö retconni? Kas siinä pulma!

Ocarina of Time ja Skyward Sword retconnaavat Master Swordin taonnan, mutta mites muuten? Selitykset sille miten Ganon valtaa Hyrulen, ja saa Triforce of Powerin ovat kummassakin pelissä yhteneväiset, mutta siihen yhtäläisyydet sitten loppuvatkin. A Link to the Pastin prologin voi olettaa retconnina Ocarina of Timen tapahtumiksi, tai tilanteeksi jossa Hero of Time muuttaa Hyrulen tulevaisuutta muuttamalla historiaa (aikuis- ja lapsiaikajanat -teoria) mutta tämä ei selitä kuinka yhtäkkiä tietäjiä on seitsemän tai miten kummassa kuuteen täysin eri lajiin kuuluvat tietäjät onnistuivat jättämään jälkeensä seitsemän ihmisjälkeläistä. Onneksi on olemassa myös Uncle Meatin omassa aikajanateoriassaan tarjoama kolmas selitys joka ei vaadi suoranaista retconnaamista: Puuttuva rengas Four Swords Adventuresin ja A Link to the Pastin välillä.

Four Swords Adventuresissa Ganonin tarina menee suunnilleen näin. Eräänä päivänä Gerudo-heimon jäsen Ganondorf rikkoo heimon tabua, ja lähtee etsimään muinaista pyramidia, löytää sen, nappaa sisällä olleen Trident of Powerin itselleen ja Muuttuu A Link to the Pastista tutun Ganonin näköiseksi, ja saa voiman lähettää mitä tahansa Dark Worldiin. Paino sanoilla Dark World. Four Swords Adventuresissa Ganon vangittiin Four Swordiin ja hänen armeijansa tuhottiin. Hänellä on kuitenkin vielä Trident of Power, mikä on hyvinkin voinut riittää pakoon. Lisähuomiona Ganon näyttää erittäin samankaltaiselta myös the Legend of Zeldassa ja Oracle sarjassa, joten luontevin paikka Oracle-sarjalle (OOS ja OOA) on (kuten 1. osassa mainitsin) The Adventure of Linkin jälkeen.

Muistellaanpa Triforcea. Sacred Realmin sanotaan heijastelevan sen henkilön sydäntä joka toivo Triforcelta jotain. Ganondorfin toivomus Triforcelle muuttaa Ocarina of Timessa Sacred Realmin Dark Worldiksi. Four Swords Adventures sijoittuu siis Ocarinan jälkeen, sillä Ocarina on ainut peli jossa Ganon toivoo Triforcelta jotain. Muut toivomukset tapahtuvat The Wind Wakerissa, A Link to the Pastissa ja The Adventure of Linkissä sellaisen henkilön toimesta, jonka jäljiltä Sacred Realm jäisi melko kivaksi paikaksi elää. Tässä on tärkein syy sille, miksi Four Swords Adventures ei sijoitu samalle aikajanalle The Wind Wakerin kanssa.

A Link to the Pastissa todetaan varsinaisen pelin puolella, että eräänä päivänä sisäänkäynti Sacred Realmiin aukeni, ja ihmiset taistelivat sisäänpääsystä, kunnes sisäänkäynti sulkeutui. Tämän jälkeen Sisäänkäynti aukesi määrittelemättömän ajanjakson jälkeen uudestaan, mutta Seitsemän Tietäjää sinetöivät Sisäänkäynnin kiinni, mitä sitten lopulta seurasi A Link to the Past. A Link to the Pastissa mainitaan myös ennen peliä sijoittunut The Demon War jossa lähes kaikki Hylian Knightit kuolivat. The Demon Warissa ei ole estettä seitsemän ihmis/hylianitietäjän olemassaololle.

Eräs ongelma kuitenkin jää: Kummalle puolelle Twilight Princessiä Four Swords Adventures sijoittuu? Gerudojen olemassaolo viittaisi aikaan ennen Twilight Princessin, mutta toisaalta Gerudo Desertin elinolot ovat hyvin samankaltaiset koko sarjan ajan, joten Gerudot eivät tainneet niinkään kuolla sukupuuttoon kuin muuttaa pois vain palatakseen myöhemmin, eikä Twilight Princessissä ollut Four Swords Adventuresin Pyramidia. Lisäksi on Four Swords Adventuresin ja A Link to the Pastin erittäin yhteneväinen maantiede, jossa on paljon yhteisiä maamerkkejä, ja Ganonkin on hyvin erilainen.

Lisäksi Four Swords Adventuresissa mainitaan taikapeili, jolla vangittiin “Muinainen Demonien Rotu” toiseen maailmaan. Toisin kuin Mirror of Twilight, tämä peili ei kuitenkaan toimi enää porttina toiseen maailmaan, vaan paljastaa pahan siihen katsovan sydämessä, ja herättää sen henkiin, mitä Ganon käyttää Shadow Linkkien luomiseen.

Tältä pohjalta sanoisinkin, että Four Swords Adventures sijoittuu A Link to the Pastin ja Twilight Princessin väliin. Lisäksi tiedetään myös, että peli jatkuu lähes suoraan siitä mihin Four Swords jäi.

Tämä ei kuitenkaan vielä riitä The Minish Capin sijoittamiseen aikajanalle, ja koska (kiitos Tubelinukselle tämän osoittamisesta) emme ole vielä määrittäneet aikajanan tarkkaa jakautumiskohtaa, saamme seuraavan aikajanan.