Great Sea Skyloft Hyrule Field



HUOM! Sivusto sisältää paljon merkitsemättömiä spoilereita! Pelien esittelysivut ja arvostelut ovat kuitenkin kohtuullisen spoiler-vapaita.


Zelda.arkku.net 2006-2012

Ylläpito


Majora's Mask :: Arvostelu

Kun pelistä tulee valtava hitti, tekijät tekevät yleensä jatko-osan varman päälle tehden käytännössä saman pelin uudestaan uudella sisällöllä. Esimerkiksi Metroid Primen kohdalla tehtiin näin, mutta Nintendo uskalsi yrittää Ocarina of Timen jälkeen jotain uutta ja onneksi yrittivät, sillä lopputulos on vähintäänkin yhtä erinomainen mitä Ocarina of Time.

Legenda Zeldasta ilman Zeldaa

Majora’s Mask sijoituu aivan uuteen Terminan maailmaan, joka on ikään kuin rinnakkaisulottuvuus Ocarina of Timen Hyrulelle. Kaikki on kuitenkin pielessä, Skull Kid -kiusanhenki on keppostellut ympäri Terminaa ja tehnyt kansalaisten elämästä vaikeaa. Kaiken huipuksi hän on Majora’s Maskin pahuuden kahlitsemana saanut jopa kuun putoamaan kohti Terminan Clock Townia ja Linkin täytyy estää tämä.

Ocarina of Timen aikateema on viety vielä reippaasti pidemmälle, kun Linkille annetaan kolme päivää aikaa pelastaa Termina, joka vastaa oikeassa ajassa reilua puolta tuntia. Pelaajalle kuitenkin opetetaan lauluja, joilla aikaa voi hidastaa, hypätä ajassa puoli tuntia eteenpäin tai palata ensimmäisen päivän alkuun. Aikasysteemi vaikuttaa alkuun oudolta ja sekavalta, mutta sen nerokkuuden huomaa päästyään pelin sisälle. Aina palattuaan ensimmäisen päivän alkuun Linkille jää löydetyt tavarat, mutta kaikki tehty palaa tekemättömäksi.

Itse pelaaminen on tismalleen samanlaista mitä Ocarina of Timessä, mikä taas ei ole millään tavoin huono asia. Majora’s Mask ei Ocarina of Timen tavoin kuitenkaan keskity niin paljoa luolastoihin, joita Majora’sista löytyy puolet vähemmän mitä edeltäjästään, vaan mukana on enemmän sivujuonia, jotka korvaavat luolastojen vähyyttä. Ne Majora’sin muutamat luolastot ovat lisäksi pienempiä, lyhyempiä, sekavampia ja yksinkertaisesti huonompia mitä Ocarinassa.

Naamioita, naamioita ja vielä kerran naamioita

Sivutehtävät ovat kuitenkin todella hyviä, pitkiä ja viihdyttäviä ratkoa. Kolmen päivän systeemi mahdollistaa syvemmät, mielenkiintoisemmat ja monipuolisemmat sivujuonet mitä Ocarina of Timessä ja ne ovat yksinkertaisesti loistavia. Palkinnoksi sivutehtävän ratkaisusta saa yleensä sydämen palan tai uuden naamion.

Pääpaino pelissä on naamioilla, joita pelissä pystyy hankkimaan yhteensä 24 kappaletta. Neljä näistä muuttaa Linkin ulkomuotoa ja lopuilla on jonkinlainen vaikutus ympäristöön tai ihmisiin. Neljän muuntautumisnaamion avulla Link pystyy muuttumaan dekuksi, goroniksi, zoraksi ja Fierce Deity’s -taistelulinkiksi. Viimeisintä tappokonetta voi kuitenkin käyttää vain pomohuoneissa.

Tunnelmaltaan Majora’s Mask on selvästi Ocarina of Timeä synkempi. Terminan ihmisten keskuudessa vallitsee lähes kokoajan ahdistunut ilmapiiri taivaalta putoavan kuun vuoksi ja pelistä löytyy jopa surullisiakin kohtia. Pelin synkkyys ei synny maailman värittömyydestä tai harmaudesta, sillä Termina on paikoin jopa psykopaattisen värikäs eikä läheskään yhtä realistisen väritön kuin Ocarina of Time. Synkkyys syntyykin taitavilla musiikeilla, mysteerisyydellä, juonella, henkilöiden surullisilla tarinoilla ja paikoin nähtävillä synkillä kohtauksilla.

Ehkäpä maailman paras peli

Kokonaisuutena kyseessä on aivan uskomaton seikkailu, jossa niin moni asia on paremmin kuin Ocarina of Timessä. Majora’s Maskin ainoat heikkoudet ovat harmittavan pian saapuva loppu, eli peli on liian lyhyt ja se, että luolastot eivät millään pärjää Ocarinan vastaaville. Tämä on kuitenkin niin erinomainen huippupeli, että olisi häpeä sanoa olevansa Zelda-fani eikä omistaa tätä.

Siinä missä Ocarina of Timen ja Twilight Prinessin viehätys perustuu hirmuiseen määrään luolastoja, Majora’s Mask osoittaa miten Zelda voi olla erittäin viihdyttävä seikkailu ilman luolastojuoksentelua sivujuoniin painottuneena.

Loppuyhteenveto

+ Tunnelma ja syvyys
+ Sivutehtävät ja naamiot
+ Termina on monipuolisempi ja kiinnostavampi kuin Hyrule
– Lyhyys
– Luolastot ovat erinomaisia, mutta eivät täydellisiä

98

— Nösse